Politechnika Wrocławska, Wydział Elektroniki, Studia zaoczne, Kierunek: Informatyka (2 rok)
ARCHIWUM 2009/10
INKS 105 L - LABORATORIUM "PODSTAWY INŻYNIERII OPROGRAMOWANIA"

OBECNOŚCI / OCENY:     Niedziela-NIEparzysta   ,    Niedziela-PARZYSTA   ,    KOLOKWIUM Z WYKŁADU


ZADANIA REALIZOWANE NA KOLEJNYCH ZAJĘCIACH:

Laboratorium 1. ( środowisko C++ Builder 6.0, programy konsolowe, debugger )

  1. Zasady tworzenia projektu dla aplikacji konsolowych (z interfejsem tekstowym)
  2. Napisanie programu definiującego w pamięci operacyjnej tablicę 30 liczb rzeczywistych
    oraz wykonującego na tej tablicy następujące operacje:
      - wczytanie zawartości tablicy z klawiatury,
      - wyświetlenie zawartości tablicy na ekranie,
      - wyznaczenie prostych statystyk: wartości średniej, odchylenia średniokwadratowego
         wartości ekstremalnych (minimum, maksimum)
  3. Ćwiczenia z krokowym wykonywaniem programu (RUN > Step Over, Trace Into),
    zakładaniem pułapek (RUN > Breakpoint),
    podglądaniem zawartości zmiennych (VIEW > Debug Windows > Watches)
    procesora (VIEW > Debug Windows > CPU),
    stosu (VIEW > Debug Windows > Call Stack)
  4. Ćwiczenie z poprawianiem programu napisanego przez inną osobę.
  5. Uzupełnieniem laboratorium jest lektura rozdziału nr 1 "Pierwsze kroki w systemie C++ Builder"
    oraz rozdziału nr 11 "Debugger" (z książki "C++ Builder dla każdego")

Laboratorium 2. ( programy dialogowe z graficznym interfejsem użytkownika, komponenty VCL )

  1. Wprowadzenie n/t różnic pomiędzy programowaniem proceduralnym i obiektowym.
    Omówienie klasy AnsiString (String).
    Uzupełnieniem tej części laboratorium jest lektura rozdziałów
      - nr 4 "O klasach i programowaniu obiektowym",
      - nr 5 "Biblioteki klas i komponenty"
    Klasa AnsiString jest opisana w podrozdziale "Implementacja łańcuchów w bibliotece VCL"
    oraz w materiałach pomocniczych:   "C++Builder i biblioteka VCL",    "Opisy wybranych komponentów VCL"
  2. Ćwiczenia z modyfikowaniem podstawowych własności formularza:
    Caption, Color, Height, Width, Top, Left, WindowState
    oraz oprogramowanie przycisku wywołującego metodę Close().
  3. Oprogramowanie formularza aplikacji dialogowej
    umożliwiającej dodanie dwóch liczb wprowadzanych z klawiatury
    (wykorzystanie komponentów TEdit, TButton)
  4. Oprogramowanie komponentu niewizualnego TTimer
  5. Uzupełnieniem drugiej części laboratorium jest lektura
    rozdziału nr 7 "Edytor formularzy i edytor menu"

Laboratorium 3. ( program graficzny wykorzystujący TCanvas, obsługę myszki i składowanie danych w pliku  )

  1. Zapoznać się z rozdziałem nr 13 "Programowanie operacji graficznych"
    z książki "C++ Builder dla każdego",

    a w szczególności z opisem klasy TCanvas
  2. Oprogramowanie wydarzeń MouseDown, MouseMove, MouseUp, FormPaint
  3. Napisanie programu edytora graficznego
    umożliwiającego rysowanie na formularzu prostych obiektów graficzych
    (punktów, odcinków, prostokątów i elips)
    oraz zadawanie koloru rysowanych obiektów
    za pomocą przycisków z nazwami kolorów.
  4. Oprogramowanie składowania rysunku na dysku w pliku *.bmp.
    (metody: SaveToFile, LoadFromFile pola Picture komponentu TImage)

Inne materiały on-line na temat grafiki TCanvas
  - Grafika w C++ Builder
  - Grafika w C++Builder TCanvas
  - Canvas - płótno kartezjańskiePorady - TCanvas 
  - Rozdziały 2 i 12 "Grafika rozpinanej nici, Algorytm barwy fizycznej"
    z ksiązki "C++ Builder. 20 efektownych programów" A. Stasiewicza


Laboratorium 4. ( dokończenie programu edytora graficznego, TOpenDialog, projekt wieloplikowy )

  1. zapoznać się z rozdziałem nr 8 "Komponenty biblioteki VCL"
    a w szczególności z podrozdziałem "Standardowe okienka dialogowe"
  2. Uzupełnienie programu z laboratorium nr 3
    o możliwość składowania danych rysunku w pliku tekstowym
    (wykorzystanie komponentów TOpenDialog, TSaveDialog)
  3. Napisanie programu wykorzystującego kilka różnych (niestandardowych) formularzy,
    których kod żródłowy jest przechowywany w osobnych plikach
    (materiały do ćwiczeń z projektami wieloplikowymi).

Literatura:
   "C++ Builder dla każdego" Kent Reisdorph, Helion, 2003

 

Powrót do strony głównej przedmiotu