Politechnika Wrocławska, Wydział Elektroniki,
Studia zaoczne, Kierunek: Informatyka (2 rok)
ARCHIWUM 2009/10
INKS 105 L - LABORATORIUM "PODSTAWY INŻYNIERII OPROGRAMOWANIA"
|
OBECNOŚCI / OCENY: Niedziela-NIEparzysta
, Niedziela-PARZYSTA
, KOLOKWIUM
Z WYKŁADU
ZADANIA REALIZOWANE NA KOLEJNYCH ZAJĘCIACH:
Laboratorium 1. ( środowisko C++
Builder 6.0, programy konsolowe, debugger )
- Zasady tworzenia projektu dla aplikacji konsolowych (z interfejsem
tekstowym)
- Napisanie programu definiującego w pamięci operacyjnej tablicę 30 liczb
rzeczywistych
oraz wykonującego na tej tablicy następujące operacje:
- wczytanie zawartości tablicy z klawiatury,
- wyświetlenie zawartości tablicy na ekranie,
- wyznaczenie prostych statystyk: wartości średniej, odchylenia średniokwadratowego
wartości ekstremalnych (minimum, maksimum)
- Ćwiczenia z krokowym wykonywaniem programu (RUN > Step Over, Trace
Into),
zakładaniem pułapek (RUN > Breakpoint),
podglądaniem zawartości zmiennych (VIEW > Debug Windows > Watches)
procesora (VIEW > Debug Windows > CPU),
stosu (VIEW > Debug Windows > Call Stack)
- Ćwiczenie z poprawianiem programu napisanego przez inną osobę.
- Uzupełnieniem laboratorium jest lektura rozdziału nr 1 "Pierwsze
kroki w systemie C++ Builder"
oraz rozdziału nr 11 "Debugger" (z książki "C++ Builder
dla każdego")
Laboratorium 2. ( programy dialogowe z
graficznym interfejsem użytkownika, komponenty VCL )
- Wprowadzenie n/t różnic pomiędzy programowaniem proceduralnym i
obiektowym.
Omówienie klasy AnsiString (String).
Uzupełnieniem tej części laboratorium jest lektura rozdziałów
- nr 4 "O klasach i programowaniu obiektowym",
- nr 5 "Biblioteki klas i komponenty"
Klasa AnsiString jest opisana w podrozdziale "Implementacja łańcuchów
w bibliotece VCL"
oraz w materiałach pomocniczych:
"C++Builder i biblioteka VCL",
"Opisy wybranych komponentów VCL"
- Ćwiczenia z modyfikowaniem podstawowych własności formularza:
Caption, Color, Height, Width, Top, Left, WindowState
oraz oprogramowanie przycisku wywołującego metodę Close().
- Oprogramowanie formularza aplikacji dialogowej
umożliwiającej dodanie dwóch liczb wprowadzanych z klawiatury
(wykorzystanie komponentów TEdit, TButton)
- Oprogramowanie komponentu niewizualnego TTimer
- Uzupełnieniem drugiej części laboratorium jest lektura
rozdziału nr 7 "Edytor formularzy i edytor menu"
Laboratorium 3. ( program graficzny
wykorzystujący TCanvas, obsługę myszki i składowanie danych w pliku )
- Zapoznać się z rozdziałem nr 13 "Programowanie
operacji graficznych"
z książki "C++ Builder dla każdego",
a w szczególności z opisem klasy TCanvas
- Oprogramowanie wydarzeń MouseDown, MouseMove, MouseUp, FormPaint
- Napisanie programu edytora graficznego
umożliwiającego rysowanie na formularzu prostych obiektów graficzych
(punktów, odcinków, prostokątów i elips)
oraz zadawanie koloru rysowanych obiektów
za pomocą przycisków z nazwami kolorów.
- Oprogramowanie składowania rysunku na dysku w pliku *.bmp.
(metody: SaveToFile, LoadFromFile pola Picture komponentu TImage)
Inne materiały on-line na temat grafiki
TCanvas
- Grafika
w C++ Builder
- Grafika
w C++Builder TCanvas
- Canvas
- płótno kartezjańskie, Porady
- TCanvas
- Rozdziały
2 i 12 "Grafika rozpinanej nici, Algorytm barwy fizycznej"
z ksiązki "C++ Builder. 20 efektownych programów"
A. Stasiewicza
Laboratorium 4. ( dokończenie
programu edytora graficznego, TOpenDialog, projekt wieloplikowy
)
- zapoznać się z rozdziałem nr 8 "Komponenty biblioteki VCL"
a w szczególności z podrozdziałem "Standardowe okienka
dialogowe"
- Uzupełnienie programu z laboratorium nr 3
o możliwość składowania danych rysunku w pliku tekstowym
(wykorzystanie komponentów TOpenDialog, TSaveDialog)
- Napisanie programu wykorzystującego kilka różnych (niestandardowych)
formularzy,
których kod żródłowy jest przechowywany w osobnych plikach
(materiały do ćwiczeń z projektami
wieloplikowymi).
Literatura:
"C++ Builder dla każdego" Kent Reisdorph, Helion, 2003
Powrót
do strony głównej przedmiotu