INE2018L Laboratorium do przedmiotu "Języki Programowania 3" ( prow. dr Marek Piasecki ) |
Wykład do tego przedmiotu prowadzony jest przez dr Tomasza Kubika.
Materiały wykładu umieszczane są na stronie:
http://sprocket.ict.pwr.wroc.pl/~tkubik/dydaktyka/JezykiProgramowania3/JezykiProgramowania3.html
Program zajęć laboratoryjnych:
LP |
TEMATYKA ZAJĘĆ |
1 |
Zapoznanie się ze środowiskiem programowania w języku
Java (np. JCreator, JSWAT) |
2 |
Rozwijanie umiejętności pisania programów w języku
Java z wykorzystaniem kolekcji i wyjątków. |
3 |
Ćwiczenie technik programowania obiektowego, na przykładzie
wybranego problemu. |
4 |
Tworzenie aplikacji wykorzystujących interfejs graficzny (AWT, Swing) |
5 |
Zaznajomienie się z cechami apletów, ich implementacją oraz sposobami uruchamienia. |
6 |
Problemy związane z tworzeniem aplikacji wielowątkowych: |
7 |
Zapoznanie się z technikami programowania rozproszonego, opartymi na RMI.
|
Wykorzystywane oprogramowanie:
laboratorium bazować będzie na Javie 2
(jdk-1_5_0_05),
(plik instalacyjny: jdk-1_5_0_05-windows-i586-p.exe)
środowiskiem programowania będzie JCreator
3.50LE,
(plik dystrybucji: jcrea350.zip)
do debuggowania wykorzystać można program JSWAT,
(plik dystrybucji: jswat-1.10.zip)
do tworzenia diagramów UML i automatycznego
generowania kodu służyć będzie ArgoUML,
(pliki dystrybucji: ArgoUML-0.19.5.zip, ArgoUML-0.19.5-modules.zip,
argomanual-0.19.5.pdf , cookbook-0.19.5.pdf, quickguide-0.19.5.pdf)
LABORATORIUM 1:
|
LABORATORIUM 2: ( obsługa wyjątków, kolekcje - kontenery )
Jako materiały pomocnicze do laboratorium można wykorzystać wykłady:
udostępniane w sieci przez Łukasza Nitschke |
LABORATORIUM 3: ( programowanie obiektowe: projektowanie i implementacja ) ZADANIE: Zaprojektuj (i zaimplementuj w języku Java) zestaw klas modelujący wybrany nietrywialny problem praktyczny składający się z wielu obiektów połączonych różnorodnymi relacjami.Np. system gromadzący typowe informacje wykorzystywane w dziekanacie uczelni. Elementami takiego przykładowego systemu będą: dane osób (nazwiska, adresy, ...) dane kursów (nazwy, formy realizacji zajęć, ilości godzin, ...), dane studentów, dane prowadzących, informacje o ocenach, o laboratoriach, o godzinach odbywania się zajęć, itd Większość z tych elementów połączona jest jakimiś relacjami np. - student posiada swój plan zajęć, - fragmentem planu jest laboratorium, - laboratorium jest elementem jakiegoś kursu, - laboratorium odbywa się w jakiejś sali, - w tej samej sali (ale w innym terminie) mogą się odbywać różne zajęcia, - każde zajęcia mają jakiegoś prowadzącego, - prowadzący może mieć kilka zajęć, - wielu studentów uczestniczy w tym samym kursie ale każdy ze studentów musi mieć osobną ocenę - . . . WSKAZÓWKI: Jak uporządkować pracę nad implementacją
takiego systemu? Programy tego typu można wykorzystać do:
Przykładowe diagramy dla dziekanatu można znaleźć tutaj (w materiałach Michała Śmiałka) |
LABORATORIUM 4: ( interfejs graficzny - AWT ) ZADANIE: Napisz dowolny program wykorzystujący graficzny interfejs użytkownika (AWT).Przykładowe tematy to: kalkulator, prosta baza danych - lista adresów, lista wydatków itp. Można również utworzyć program zawierający formularze pozwalające wczytywać/poprawiać/przeglądać zawartość wybranych elementów systemu zaprojektowanego na laboratorium nr 3 Przykłady takich programów wraz z podstawowymi informacjami n/t wykorzystywania AWT można znaleźć na stronach Dariusza Rataja lub webdeveloper.pl. |