Politechnika Wrocławska, Wydział Elektroniki, Zaoczne Studia Inżynierskie
ETK 9011 L  -  Laboratorium PODSTAWY INFORMATYKI
( prow. dr Marek Piasecki ) 

PRZYKŁADOWE ZADANIA REALIZOWANE NA LABORATORIUM:
LABORATORIUM  NR  1.   ( write, writeln, readln, unit crt )
  1. Napisz program wyświetlający tekst "Dzień dobry" i oczekujący na naciśnięcie klawisza ENTER.

  2. Napisz program wczytujący dwie liczby całkowite z klawiatury
    a następnie wyświetlający ich: sumę, różnicę, iloczyn i iloraz.

  3. Napisz program "Wizytówka"
    wyświetlający na ekranie podstawowe dane wybranej osoby
    tzn. nazwisko, imię, adres zamieszkania, telefon, e-mail itp.

 
LABORATORIUM  NR  2.  ( if then else )
  1. Napisz program wczytujący 3 liczby rzeczywiste z klawiatury
    a następnie wyświetlający wartość największej z tych liczb (maksimum).

  2. Napisz program pobierający z klawiatury wzrost osoby podawany w centymetrach
    a następnie klasyfikujący osobę jako: niską (<150cm), średnią (150< <180), wysoką (180<)

  3. Napisz program wczytujący trzy liczby całkowite z klawiatury a następnie sprawdzający czy:
    - te liczby są uporządkowane według rosnących lub malejących wartości,
    - czy wśród tych liczb występują jakieś powtórzenia ( np. 4,4,5  lub 4,5,4),
    - czy te liczby mogą być długościami boków dowolnego trójkąta.

 
LABORATORIUM  NR  3.  ( pętle )
  1. Napisz program drukujący na ekranie poziomą linię składający się ze znaków '*' lub '-'
    o długości wczytywanej z klawiatury. Np. dla długości = 15
    linia = ***************

  2. Napisz program "Skarbonka" modelujący proces zbierania pieniędzy 
    na zakup towaru o zadanej cenie.
    Na początku program powinien wczytać graniczną wartość sumowania
    a następnie wczytywać kolejne liczby z klawiatury
    tak długo aż wreszcie ich suma przekroczy zadana wartość graniczną.

  3. Zmodyfikuj program (b) w taki sposób, aby ilość wczytywanych liczb
    była nie mniejsza niż 10 oraz nie większa niż 20
    tzn. aby niezależnie od sumowanych liczb pętla wykonała się przynajmniej 10 razy
    ale nie więcej niż 20 razy.

 
LABORATORIUM  NR  4.  ( tablice )
  1. Napisz program definiujący tablicę 10 liczb rzeczywistych,
    pobierający zawartość tej tablicy z klawiatury
    a następnie wyświetlający wprowadzone liczby 
    w kolejności odwrotnej do wprowadzania.

  2. Uzupełnij program (a) o fragmenty wyznczający podstawowe parametry statystyczne
    dla ciągu liczb przechowywanych w tablicy:
    - suma wartości elementów tablicy,}
    - wartość średnia,
    - odchylenie średniowkwadratowe
    - wartości maksymalną i minimalną.

 
LABORATORIUM  NR  5.  ( procedury, funkcje, przekazywanie parametrów )
  1. Połącz w jeden duży program, kilka różnych programów
    realizowanych na wcześniejszych laboratoriach.
    Treści poszczególnych podprogramów oprogramuj jako osobne procedury/funkcje.
    W miarę możliwości uzupełnij w/w program o "MENU" 
    umożliwiające wybór i sterowanie kolejnością wykonywania podporgramów.

  2. Napisz program umożliwiający przechowywanie w pamięci komputera 
    wektora liczb rzeczywistych o zadanym maksymalnym rozmiarze.
    Wektor powinien być zaimplementowany jako tablica liczb z licznikiem wpisanych elementów.
    Program powinien zawierać procedury umożliwiające:
    - dopisywanie liczb na końcu tablicy,
    - wyświetlenie wartości zadanego elementu,
    - wyświetlenie zawartości wszystkich wpisanych elementów,
    - wstawienie nowej liczby na wskazaną pozycję,
    - usunięcie z wektora liczby znajdującej się na zadanej pozycji.

 

LABORATORIUM  NR  7.     ( łańcuchy znaków - stringi )
  1. Napisz funkcję ToUpper zamieniającą wszystkie litery na duże
    (w tekście podawanym jako parametr wejściowy tej funkcji).

  2. Napisz funkcję zamieniającą na duża tylko pierwsze litery wszystkich wyrazów
    a wszystkie pozostałe litery na duże.

  3. Napisz funkcję usuwającą wszystkie niepotrzebne (poprzedzające lub kończące) spacje
    z tekstu podanego jako parametr tej funkcji.

 

LABORATORIUM  NR  8.    ( Rekordy - baza danych wykorzystująca tablice rekordów )   
  1. Zdefiniuj rekord pozwalający przechowywać dane pojedynczego elementu
    wybranej bazy danych np. lista studentów, katalog książek w bibliotece,
    spis skradzionych samochodów, spis telefonów i adresów, itp.
    Napisz procedurę pozwalającą wczytywać oraz drugą pozwalającą wyswietlić
    zawartość pól jednego rekordu.
    Dane rekordu wczytywanego/wyświetlanego rekordu powinny być przekazywane jako parametry.

  2. Zdefiniuj tablicę rekordów pozwalającą przechowywać dane kilkunastu rekordów.
    Napisz procedury wczytywania i wyświetlania zawartości takiej bazy danych.

  3. Napisz funkcję pozwalającą wyszukać w bazie element o zadanych parametrach.
    Np. w bazie danych samochodów w auto-komisie ktoś może poszukiwać samochodu
    spełniającego zadane kryteria:
     - samochód wybranej marki np. OPEL,
     - rocznik nie starszy niż zadany rok np. 1998,
     - o cenie z zadanego przedziału np. 5000<  <10000

 

LABORATORIUM  NR  9.
  1. Napisz dwa podprogramy:
    -  jeden wczytujący kilka liczb rzeczywistych z klawiatury i zapisujący  je w pliku dyskowym
    - oraz drugi, odczytujący dane zapisane w pliku i wyświetlający je na ekranie komputera. 

  2. Napisz dodatkowe procedury do programu "Bazy danych" realizowanego na laboratorium (8).
    Procedury powinny umożliwić wczytywanie stanu bazy z pliku dyskowego
    (np. inicjalizacja stanu bazy przy starcie programu)
    oraz zapamiętywanie wprowadzonych lub zmienionych danych w nowym pliku.