Politechnika Wrocławska
- Wydział
Informatyki i Telekomunikacji
- Kierunek: Informatyczne Systemy Automatyki,
Specjalność: Inteligentne Systemy Przemysłu 4.0, studia I stopnia
Terminy: | Wtorki Nieparzyste 13:15-15:00, 15:15-16:55 |
Miejsce: |
Lab. 2.3 /
C16 |
Prowadzący:
|
dr
Marek Piasecki |
Konsultacje: |
USOS oraz Tablica ogłoszeń , pok. P2.3/C16 lub 321/C3 |
ePortal: | kurs Programowanie aplikacji mobilnych (Laboratorium) |
Laboratorium (A0) - Konfiguracja środowiska Android Studio |
Zapoznanie
się ze
środowiskiem programistycznym:
|
Laboratorium (A1) - Analiza cyklu życia Aktywności w aplikacji Android. |
Pobierz z Internetu,
rozpakuj, zaimportuj i przetestuj w
środowisku Android Studio przykładową aplikację LifeCycle demo z archiwum kursu
V. Matosa, a następnie spróbuj wykonać własną wersję takiej aplikacji, która będzie sygnalizować zmiany wewnętrznego stanu Aktywności, poprzez wyświetlanie powiadomień za pomocą obiektów klasy Toast:. Toast.makeText(this, "onCreate", 1).show(); zaimplementuj w ten sposób działanie metod obsługujących wybrane podstawowe wydarzenia: onCreate, onStart, onResume, onSaveInstanceState, onPause, onStop, onDestroy, onRestart. Podpowiedź: To
zadanie będzie łatwiejsze gdy wykorzystasz opcję menu
Code > Override Methods… (skrót Ctrl+O)
dostępną
w środowisku Android Studio.
Zaobserwuj i zanotuj sekwencje komunikatów Toast wyświetlanych po::
poprzez otwarcie okna z listą zainstalowanych aplikacji (launch pad), i przywrócenie/uruchomienie aplikacji, klikając na jej ikonie. Zaobserwowane sekwencje komunikatów opisz i skomentuj, w formie sprawozdania. Materiały/slajdy pomocnicze: - slajdy Android Application's Life Cycle - Android Developer: Understand the Activity Lifecycle - JavaTpoint: Android Activity Lifecycle: |
Laboratorium (A2) - Implementacja aplikacji wykonującej proste obliczenia |
|
Laboratorium (A3) - ANDROID - Ćwiczenia z projektowaniem "responsive" UI | ||||
Oprogramuj
jednoekranową aplikację (single Activity app)
demonstrującą wykorzystanie komponentów dziedziczących po klasie View
(Layouts, Widgets) do skonstruowania interfejsu użytkownika, który
będzie się dynamicznie dopasowywał do: wielkości (small, normal, large, ... itd), rozdzielczości (ldpi, mdpi, ... itd) i
orientacji (port, land, square) wyświetlacza:
|
Laboratorium (A4) - ANDROID - aplikacje złożone z wielu okien/aktywności |
Oprogramuj złożoną wielo-okienkową aplikację, demonstrującą
wykorzystanie obiektów klasy Intent oraz
metody startActivity(...)
do uruchamiania własnych oraz wbudowanych aktywności systemu Android
(takich jak: Contacts, PhoneDialer, WebBrowser, GoogleMap). Klikanie
przycisków umieszczonych w głównym oknie/aktywności tego programu
powinno powodować:
Inne materiały pomocnicze: - Android Developers > Common Intents (Alarm, Calendar, Camera, Contacts, ... ) Tutorial na temat Intencji oraz Aktywności w systemie Android (aut. Lars Vogel): - Android Intents - Tutorial Rozdziały z podręcznika online "Android Studio Development Essentials (Techotopia) - 49 - An Overview of Android Intents in Kotlin - 50 - Android Explicit Intents - 51 - Android Implicit Intents Zmiany w systemie nadawania uprawnień (od API Level 23 - Android 6.0) - Requesting Permissions at Run Time |
Laboratorium (Projekt-Android) |
|
Laboratorium (i1)
- Wprowadzenie iOS/Swift, środowisko Xcode, HelloWord |
Przed laboratorium: W ramach przygotowania do pierwszego laboratorium z tematu iOS, warto zapoznać się z dwoma wprowadzającymi video-wykładami kursu "Developing iOS 10 Apps with Swift" dostępnymi na YouTube:
Podczas laboratorium: Praktyczne ćwiczenia z programowaniem aplikacji w środowisku Xcode (Guided Tour) oraz zapoznanie się z podstawowymi elementami składowymi projektu dla systemu iOS
Materiały uzupełniające: - Dokumentacja on-line języka programowania Swift w wersji 5.x - Podręcznik programowania z portalu Answertopia iOS 16 App Development Położenie wybranych/użytecznych opcji oraz przycisków "narzędzi" w Xcode 12 / 13
VPN: OpenVPN client , RealVNC viewer |
Laboratorium (i2)
cykl życia ViewController-a, Storyboard i przejścia
(Segues) |
|
Laboratorium (i3) Komponent
TableView(Controller), Architektura Master-Detail |
Inne materiały:
|