Terminy: | Poniedziałek 09:15-11:00 oraz wtorek 15:15-16:55 |
Miejsce:
|
Lab.
2.3 /
C16 |
Prowadzący:
|
dr
Marek Piasecki |
Konsultacje: |
http://marek.piasecki.staff.iiar.pwr.wroc.pl/dydaktyka/ogloszenia |
ePortal: | W04ITE-SM0220G # L # Programowanie aplikacji moblinych - Zajęcia laboratoryjne |
Laboratorium (A0) - Konfiguracja środowiska Android Studio |
Zapoznanie
się ze
środowiskiem programistycznym:
|
Laboratorium (A1) - Analiza cyklu życia Aktywności w aplikacji Android. |
Pobierz
z Internetu,
rozpakuj i przetestuj w
środowisku Android Studio przykładową aplikację LifeCycle
demo z archiwum
V. Matosa, a następnie spróbuj wykonać własną wersję takiej aplikacji, która będzie sygnalizować zmiany wewnętrznego stanu Aktywności, poprzez wyświetlanie powiadomień za pomocą obiektów klasy Toast:. Toast.makeText(this, "onCreate", 1).show(); zaimplementuj w ten sposób działanie metod obsługujących wybrane podstawowe wydarzenia: onCreate, onStart, onResume, onSaveInstanceState, onPause, onStop, onDestroy, onRestart. Podpowiedź: To
zadanie będzie łatwiejsze gdy wykorzystasz opcję menu
Code > Override
Methods… (skrót
Ctrl+O)
dostępną
w środowisku Android Studio.
Zaobserwuj i zanotuj sekwencje komunikatów Toast wyświetlanych po::
poprzez otwarcie okna z listą zainstalowanych aplikacji (launch pad), i przywrócenie/uruchomienie aplikacji, klikając na jej ikonie. Zaobserwowane sekwencje komunikatów opisz i skomentuj, w formie sprawozdania, w pliku o nazwie: Laboratorium_1.txt lub Laboratorium_1.pdf Materiały/slajdy pomocnicze: - Android Application's Life Cycle Dla grup które nie miały wykładu o systemie Android: - Android "Hello World" |
Laboratorium (A2) - Implementacja aplikacji wykonującej proste obliczenia |
|
Laboratorium (A3) - ANDROID - Ćwiczenia z projektowaniem "responsive" UI | ||||
Oprogramuj
jednoekranową aplikację (single Activity app)
demonstrującą wykorzystanie komponentów dziedziczących po klasie View
(Layouts, Widgets) do skonstruowania interfejsu użytkownika, który
będzie się dynamicznie dopasowywał do: wielkości (small, normal, large,
... itd), rozdzielczości (ldpi, mdpi, ... itd) i
orientacji (port, land, square) wyświetlacza:
|
Laboratorium (A4) - ANDROID - aplikacje złożone z wielu okien/aktywności |
Oprogramuj złożoną wielo-okienkową aplikację,
demonstrującą
wykorzystanie obiektów klasy Intent
oraz
metody startActivity(...)
do uruchamiania własnych oraz wbudowanych aktywności systemu Android
(takich jak: Contacts, PhoneDialer, WebBrowser, GoogleMap). Klikanie
przycisków umieszczonych w głównym oknie/aktywności tego programu
powinno powodować:
Inne materiały pomocnicze: Tutorial na temat Intencji oraz Aktywności w systemie Android (aut. Lars Vogel): - Android Intents - Tutorial Zmiany w systemie nadawania uprawnień (od API Level 23 - Android 6.0) - Requesting Permissions at Run Time |
Laboratorium (A5) - Przesyłanie danych poprzez SMS/MMS (Telephony API) |
Napisz aplikację "TelephonyDemo", która zademonstruje
jak
należy oprogramować następujące funkcjonalności:
- Chapter 7. Telephony API - przykładowy rozdział z podręcznika "Android in Action" - Requesting Permissions at Run Time - jak rozwiązać problem odmowy uprawnień (permission denied error) gdy targetSdkVersion jest 23 lub nowsze. |
Laboratorium (Projekt-Android) |
|
Laboratorium (i1)
- Wprowadzenie iOS/Swift, środowisko Xcode, HelloWord |
Zadanie domowe: W ramach przygotowania do pierwszego laboratorium z tematu iOS, zapoznaj się z dwoma wprowadzającymi video-wykładami kursu "Developing iOS 10 Apps with Swift" dostępnymi na YouTube:
Podczas laboratorium: Praktyczne ćwiczenia z programowaniem aplikacji w środowisku Xcode oraz zapoznanie się z podstawowymi elementami składowymi projektu dla systemu iOS
Materiały uzupełniające: - Dokumentacja on-line języka programowania Swift w wersji 5.x - Podręcznik programowania z portalu Techotopia - iOS 10 App Development Essentials Położenie wybranych/użytecznych opcji oraz przycisków "narzędzi" w Xcode 12.x
|
Laboratorium (i2)
cykl życia ViewController-a, Storyboard i przejścia
(Segues) |
|
Laboratorium (i3) Komponent
TableView(Controller), Architektura Master-Detail |
Inne materiały:
|
Programowanie
aplikacji mobilnych dla systemu Windows 10 (Universal Windows Platform) |
Laboratorium (W1)
- Środowisko programisty UWP, HelloWord,
Cykl życia |
Zadanie
domowe: W ramach przygotowania do pierwszego laboratorium z tematu Windows Mobile, zapoznaj się z dwoma wprowadzającymi prezentacjami z portalu Get started with Windows apps :
Podczas laboratorium: Praktyczne ćwiczenia z programowaniem aplikacji w środowisku Visual Studio 2015 oraz zapoznanie się z możliwościami tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne z wykorzystaniem Universal Windows Platform:
Archiwalne materiały dla Windows Phone 8.1 (duża część jest nadal aktualna)
|
Laboratorium (W2)
Adaptacyjny interfejs użytkownika. Page Navigation - nawigacja i
przekazywanie danych pomiędzy stronami (ekranami) aplikacji. |
- Chanel_9/MSDN kurs: "Windows 10 Development for Absolute Beginners" (Video) - podręcznik: "Windows 10 Development for Absolute Beginners" (PDF) oraz repozytorium przykładów do wszystkich rozdziałów (dostępne na github). |
Laboratorium (W3)
Dystrybucja aplikacji poprzez sklep Microsoft Store |
ARCHIWALNE materiały z poprzedniej edycji kursu 2017/2018:
|